4. Sara Frens (Driestar Educatief Gouda): Executieve functies bij hoogbegaafde jongeren?!

“Hij moet het gewoon kunnen, moet je kijken hoe hoog zijn IQ is!” “Je hebt weer een vier, eigenlijk zou jij je moeten schamen!” “Let je eigenlijk wel op, waar zit je met je gedachten?” “De tijd van vragen stellen is voorbij, ga nu maar gewoon doen!”

Waarom lukt het de ene hoogbegaafde leerling niet om het werk op tijd af te hebben en de ander juist wel? Waarom heeft die ene leerling altijd extra uitleg nodig terwijl je weet dat hij het wel kan? Waarom is het op de tafel van die paar leerlingen altijd zo’n rommeltje? Of is hij altijd zijn blad kwijt? Hoogbegaafde leerlingen kunnen  vaak problemen ervaren met executieve functies; regelfuncties van de hersenen die essentieel zijn voor het realiseren van doelgericht en aangepast gedrag. Tijdens deze workshop gaan we ontdekken hoe je deze leerlingen ondersteunt en krijg je praktische tips. We verdiepen ons vooral in de volgende drie executieve functies: Zelfsturing, plannen en organiseren en metacognitie. Dit doen we omdat dit belangrijke functies zijn in de voorbereiding op de middelbare school voor hoogbegaafde leerlingen en omdat we juist deze functies regelmatig willen ontwikkelen bij hoogbegaafde jongeren die vastlopen in het leerproces. Ik hoop je te ontmoeten! (Neem je een glazen pot met deksel mee, gewoon recyclebaar – eens kijken hoe goed jouw executieve functies zijn)

Na ruim 22 jaar voor de klas gestaan te hebben als groepsleerkracht en gymdocent in het basisonderwijs was ik toe aan een nieuwe uitdaging. Deze heb ik gevonden in de vorm van onderwijsadviseur. Op verschillende scholen mag ik leerkrachten en ouders inspireren en motiveren om zichzelf uit te dagen tot een verandering bij een bepaald thema of onderwerp. Zo ook de hoogbegaafde leerling die met al zijn/haar eigenheid ook een specifiek aanbod nodig heeft. Heerlijk om met kleine stapjes zulke grote veranderingen te zien en te ervaren bij zichzelf, de leerlingen of bij hun eigen kinderen. En van dat groei en ontwikkelproces mag ik getuige zijn! Dat smaakt iedere dag weer, naar meer. 

You cannot copy content of this page