1e ronde
Een goede start op de basisschool!
2e ronde
Hoe maak je een doorgaande leerlijn in verrijkingswerk, ook als er een plusklas in de school aanwezig is
Mijn naam is Rolinda Veldkamp en ik ben woonachtig in Enschede. Na mijn studie ‘toegepaste onderwijskunde’ aan de UT, ben ik hier blijven wonen. Inmiddels is het 25 jaar later, en bleek het een heerlijke plek om een gezin groot te brengen.
Ik ben onderwijskundige en hoogbegaafdheidsspecialist, en vanuit deze rol is het mijn passie om scholen te ondersteunen bij het vormgeven van goed onderwijs aan hoogbegaafde kinderen. Dit doe ik al bijna 15 jaar vanuit mijn eigen praktijk Doumée, waar ik scholen ondersteun om hun doorgaande lijn voor hoogbegaafde leerlingen op orde te krijgen, en trajecten opzet voor kinderen die vastlopen in het onderwijs. Daarnaast ben ik partner bij Alice Bekke en Partners. Hier leiden we HB-specialisten en IB-ers (kwaliteitscoördinatoren) op met geaccrediteerde opleidingen. 2 prachtige opleidingen, die elk jaar weer een nieuwe groep specialisten de scholen in brengt.
Bij de workshop ‘Een goede start op de basisschool’ gaan we ons focussen op de overgang van peuter naar kleuter. En dan met name van de kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Welke kenmerken hebben peuters met een ontwikkelingsvoorsprong en hoe kun je als school, al voor de start van groep 1, voorbereid zijn op een kind met een ontwikkelingsvoorsprong in de groep? Hebben jullie als school een goede intake? En wat zou er allemaal een plek moeten krijgen binnen die intake?
Zowel de weken voorafgaand aan de start en de eerste 6 weken in groep 1 zijn cruciaal, als het gaat om het signaleren van een mogelijke voorsprong. Als school kun je er de hele schoolcarrière van een leerling profijt van hebben als deze eerste stap goed vormgegeven is. Dit scheelt wellicht later veel zorgen bij school en ouders, maar hierdoor is het ook mogelijk om direct vanaf het begin een kind te begeleiden in wat het echt nodig heeft.
Bij de workshop ‘Een doorgaande lijn van verrijkingswerk’ gaan we ons focussen op een stabiele lijn van verrijking van basisschool naar VO. De verrijking start in de basisschool, en heeft als doel om kinderen dezelfde kansen op het aanleren van leer- en executieve vaardigheden te geven als kinderen die het reguliere aanbod volgen. Deze vaardigheden zijn vervolgens nodig in het VO. Het VO bouwt vervolgens verder. Waar in het PO meestal een aparte verrijkingslijn nodig is, kan het VO deze lijn meestal verder doorzetten in hun reguliere aanbod, met eventueel uitbreidingen in het pakket. De vragen die in deze workshop beantwoord gaan worden zijn:
- Hoe krijgt het PO een goede complete verrijkingslijn om de leerlingen optimaal voor te bereiden op het VO
- Welke vaardigheden kan het VO verwachten vanuit het PO bij hoogbegaafde kinderen, en hoe kunnen zij hierop verder doorbouwen.
- Hoe kunnen PO en VO samen optrekken om tot een gezamenlijke doorgaande lijn te komen.