Symposium: Wanneer: | Is al die aandacht voor hoogbegaafden nog wel nodig? 13 februari 2025 |
Waar: | Greijdanus College, Zwolle |
Tijd: Sub thema: | 13:30 – 20:00 uur Moet elke HB-er wel naar het gymnasium? |
Wij krijgen steeds meer het idee dat op veel (maar niet alle!) scholen de problemen die hoogbegaafde leerlingen kunnen hebben, onderbelicht zijn. Er zijn zo veel andere zorgonderwerpen, dat die voor de schoolleiding en het OP al snel belangrijker lijken.
Laten we met elkaar proberen om de problemen van vele HB-leerlingen (en hun ouders) bespreekbaar te maken en aan te pakken.
Met een (wisselend) aantal collega’s van verschillende christelijke scholen, onderwijskundigen en ontwikkelaars werken we al een aantal jaren aan draagvlak voor de verbinding van PO en VO, op het thema (hoog- en meer) begaafdheid.
Om die verbinding te bereiken organiseren we jaarlijks een landelijk symposium voor collega’s van christelijke scholen voor primair en voortgezet onderwijs in Nederland. De deelnemers van die symposia komen uit het hele land, van Goes tot Groningen.
Na de het succesvolle symposium in januari van dit jaar, zijn we druk bezig met de nieuwe versie! We gaan min of meer verder met onze thema’s: verbinding PO en VO, doorlopende leerlijn HB en bevorderen van school – ouders contact.
Medewerkers van het Greijdanus College en andere instituten (vooral) in en rond Zwolle, denken mee als het gaat over de thema’s, sprekers en workshops. Maar we nodigen IEDEREEN uit om met suggesties te komen, of zich aan te bieden als spreker, workshopleider en/of ‘ambassadeur’ in eigen school, instituut en / of regio.
Twee jaar gelden had ons symposium als thema: ‘zien wij de (hoog) begaafde leerling in het PO en VO wel’. In komend symposium willen we kijken of er nu verbetering gekomen is in de betrekkelijke onbekendheid van problemen en begeleiding en tegelijkertijd blijven we bij de vorig jaar ingezette ‘doorlopende begeleidingslijn’.
Hoofdlezing:
Karen Wolters – Is de aandacht voor HB nog steeds nodig?
of
Rik Peels – Christelijk HB: Het vraagstuk zingeving en hoe zit het met geloof in een God.
Mogelijke workshops: 1 of 2 keer, 50 minuten
Klik op de titel van een workshop voor meer informatie.
Daar waar voor de 2e ronde een extra workshop is vermeld, geldt: bij voldoende belangstelling.
- 1. Karen Wolters (Rec5)1e en 2e ronde:
Echte HB-ers worden niet gezien door onderpresteren en hun ‘komaf’. (MBO) - 2. Sara Frens (Driestar Educatief Gouda)1e en 2e ronde:
Executieve Functies - 4. Henriëtte Brokelman1e en 2e ronde:
Inclusief onderwijs en hoogbegaafdheid binnen het PO . - 5. Terena Spijker (Onderwijs2go)1e ronde:
De ontwikkeling van je hoogbegaafde leerling in een doorgaande lijn (po – vo – opleiding – werk) stimuleren voor een kansrijke (school)carrière
2e ronde:
Schoolbeleving, leren leren, mentale kracht, sociale ontwikkeling en lezen voor HB. - 6. Dianne Sanding / Reinier Meijering (R1) en HB-team (R2) (Greijdanus)1e ronde:
Verrijking Programma VO
2e ronde:
Academische vaardigheden (1-6) - 7. Rolinda Veldkamp (Doumee)1e ronde:
De kracht van voorschools contact met ouders, een goede intake en een formulier
2e ronde:
Hoe maak je een doorgaande leerlijn in verrijkingswerk, ook als er een plusklas in de school aanwezig is - 8. Johanneke Velzeboer / Gert van Tol (Emfusio)1e ronde:
Hoogbegaafdheid in relatie tot ouderbetrokkenheid
2e ronde:
Hoe organiseer je jeugdwerk en catechese voor HB-kinderen ‘anders’? - 9. Corine Brandsema (Gomarus College) / Annejet Maandag (Willem Lodewijk Gymnasium) (beide haptonoom)1e en 2e ronde:
Lichaamsbewustzijn in de HB-begeleiding: de balans tussen denken, voelen en doen
Mogelijke Ronde tafelgesprekken: 1 ronde, 30 minuten
- In gesprek met HB leerlingen
- Wat moeten we denken van ‘creatief hoogbegaafd?
- Plusprojecten (You tube presentatie)
- Opzetten expertgroep, denk mee met …..
- De ‘olievlek-benadering’ van …
- Ontwikkeling van HB-screening, m.m.v. Scaliq VO
Wat kunnen collega’s en ouders doen: |
1. Nou ja, meld je aan voor het symposium 2. Meld je samen met collega’s aan (korting!) 3. Deel de informatie met je collega’s / het management / de docenten van je kinderen 4. Maar ook met anderen in je netwerk (denk aan catecheten) 5. Laten we er SAMEN weer een geweldige dag van maken! 6. Word ‘ambassadeur’ door informatie door te sturen. |