![](https://chb-beleid.nl/wp-content/uploads/2024/05/CHB2025-Header.png)
Symposium: Wanneer: | Is al die aandacht voor hoogbegaafden nog wel nodig? 13 februari 2025 |
Waar: | Greijdanus College, Zwolle |
Tijd: Sub thema: | 13:30 – 20:00 uur Moet elke HB-er wel naar het gymnasium? |
Wij krijgen steeds meer het idee dat op veel (maar niet alle!) scholen de problemen die hoogbegaafde leerlingen kunnen hebben, onderbelicht zijn. Er zijn zo veel andere zorgonderwerpen, dat die voor de schoolleiding en het OP al snel belangrijker lijken.
Laten we met elkaar proberen om de problemen van vele HB-leerlingen (en hun ouders) bespreekbaar te maken en aan te pakken.
Met een (wisselend) aantal collega’s van verschillende christelijke scholen, onderwijskundigen en ontwikkelaars werken we al een aantal jaren aan draagvlak voor de verbinding van PO en VO, op het thema (hoog- en meer) begaafdheid.
Om die verbinding te bereiken organiseren we jaarlijks een landelijk symposium voor collega’s van christelijke scholen voor primair en voortgezet onderwijs in Nederland. De deelnemers van die symposia komen uit het hele land, van Goes tot Groningen.
Na de het succesvolle symposium in januari van dit jaar, zijn we druk bezig met de nieuwe versie! We gaan min of meer verder met onze thema’s: verbinding PO en VO, doorlopende leerlijn HB en bevorderen van school – ouders contact.
Medewerkers van het Greijdanus College en andere instituten (vooral) in en rond Zwolle, denken mee als het gaat over de thema’s, sprekers en workshops. Maar we nodigen IEDEREEN uit om met suggesties te komen, of zich aan te bieden als spreker, workshopleider en/of ‘ambassadeur’ in eigen school, instituut en / of regio.
Twee jaar gelden had ons symposium als thema: ‘zien wij de (hoog) begaafde leerling in het PO en VO wel’. In komend symposium willen we kijken of er nu verbetering gekomen is in de betrekkelijke onbekendheid van problemen en begeleiding en tegelijkertijd blijven we bij de vorig jaar ingezette ‘doorlopende begeleidingslijn’.
Hoofdlezing: Is de aandacht voor HB nog steeds nodig?
Mogelijke workshops: 1 of 2 keer, 50 minuten
klik op de titel van een workshop voor meer informatie
- 1. Karen Wolters (Rec5): Elke hb’er op het gymnasium. Of niet?
- 2. Henriëtte Brokelman: Inclusief onderwijs en hoogbegaafdheid binnen het PO
- 3. Rolinda Veldkamp (Doumee): Ervaringen van voor-schoolse ouders helpen HB kind en school voor jaren. Leg ze vast in een goed intakeformulier en gesprek
- 4. Sara Frens (Driestar Educatief Gouda): Executieve functies bij hoogbegaafde jongeren?!
- 5. Terena Spijker (Onderwijs2go): De ontwikkeling van je hoogbegaafde leerling in een doorgaande lijn (po – vo – opleiding – werk) stimuleren voor een kansrijke (school)carrière
- 6. Corina Brandsma (+Annejet Maandag): Lichaamsbewustzijn in je begeleiding
Meer mogelijke workshops:
- Dubbel Begaafd Bijzonder
- Begrijpend lezen voor HB-ers
- Geloven en hoogbegaafdheid
- Verrijking Programma, VO
- Academische vaardigheden (1-6)
- Ontwikkelen HB-screening, m.m.v. Scaliq VO (ZOOV+ bij PO)
- Peergroups
- Onontdekte HB leerlingen in het PO, krijgen gedrags- en leerproblemen in het VO
- Warme overdracht door de hele school: doorlopende begeleidingslijn
- Leren ouders en school wel van elkaar?
- Elke hb’er op het gymnasium. Of niet?
Mogelijke Ronde tafelgesprekken: 1 ronde, 30 minuten
- In gesprek met HB leerlingen
- Wat moeten we denken van ‘creatief hoogbegaafd?
- Opzetten expertgroep, denk mee met …..
- De ‘olievlek-benadering’ van …
Wat kunnen collega’s en ouders doen: |
1. Nou ja, meld je aan voor het symposium 2. Meld je samen met collega’s aan (korting!) 3. Deel de informatie met je collega’s / het management / de docenten van je kinderen 4. Maar ook met anderen in je netwerk (denk aan catecheten) 5. Laten we er SAMEN weer een geweldige dag van maken! 6. Word ‘ambassadeur’ door informatie door te sturen. |