Symposium: Wanneer: | Is al die aandacht voor hoogbegaafden nog wel nodig? 13 februari 2025 |
Waar: | Greijdanus College, Zwolle Parkeren: klik hier |
Tijd: Sub thema: | 13:30 – 20:00 uur Moet elke HB-er wel naar het gymnasium? |
Wij krijgen steeds meer het idee dat op veel (maar niet alle!) scholen de problemen die hoogbegaafde leerlingen kunnen hebben, onderbelicht zijn. Er zijn zo veel andere zorgonderwerpen, dat die voor de schoolleiding en het OP al snel belangrijker lijken.
Laten we met elkaar proberen om de problemen van vele HB-leerlingen (en hun ouders) bespreekbaar te maken en aan te pakken.
Met een (wisselend) aantal collega’s van verschillende christelijke scholen, onderwijskundigen en ontwikkelaars werken we al een aantal jaren aan draagvlak voor de verbinding van PO en VO, op het thema (hoog- en meer) begaafdheid.
Om die verbinding te bereiken organiseren we jaarlijks een landelijk symposium voor collega’s van christelijke scholen voor primair en voortgezet onderwijs in Nederland. De deelnemers van die symposia komen uit het hele land, van Goes tot Groningen.
Na de het succesvolle symposium in januari van dit jaar, zijn we druk bezig met de nieuwe versie! We gaan min of meer verder met onze thema’s: verbinding PO en VO, doorlopende leerlijn HB en bevorderen van school – ouders contact.
Dus staan we nu voor het symposium 2024 – II oftewel 2025! Nu ‘ns meer in het Noorden van het land omdat wij noorderlingen vaak ver moesten reizen. En dat voordeel gaan nu de scholen in Groningen, Friesland en Drenthe hebben. Maar ook Noord Holland kan nu ook gemakkelijker vertegenwoordigd zijn. Terwijl bijna alle andere, al eerder vertegenwoordigde scholen, binnen een uur afstand van Campus 5, Zwolle liggen. Geen reden dus om je niet aan te melden!
Medewerkers van het Greijdanus College en andere instituten (vooral) in en rond Zwolle, denken mee als het gaat over de thema’s, sprekers en workshops. Maar we nodigen IEDEREEN uit om met suggesties te komen, of zich aan te bieden als spreker, workshopleider en/of ‘ambassadeur’ in eigen school, instituut en / of regio.
Twee jaar gelden had ons symposium als thema: ‘zien wij de (hoog) begaafde leerling in het PO en VO wel’. In komend symposium willen we kijken of er nu verbetering gekomen is in de betrekkelijke onbekendheid van problemen en begeleiding en tegelijkertijd blijven we bij de vorig jaar ingezette ‘doorlopende begeleidingslijn’.
Hoofdlezing:
Maaike Harmsen – Intelligent zijn en wijs worden in tijden van AI!
AI en geloof – de uitdaging om hoogbegaafde leerlingen te begeleiden in hun ontdekkingstochten in een wereld vol met AI. Je kind ontdekt AI – wat kan je als ouders en leerkrachten voor ze betekenen?
Mogelijke workshops: 1 of 2 keer, 50 minuten
Klik op de titel van een workshop voor meer informatie.
Daar waar voor de 2e ronde een extra workshop is vermeld, geldt: bij voldoende belangstelling.
- 1. Rinske Kabout en Christine Vis1e en 2e ronde:
Heb ik jou wel goed gezien? – over signalen van hoogbegaafdheid in VMBO en MBO - 2. Sara Frens (Driestar Educatief Gouda)1e en 2e ronde:
Executieve Functies - 3. Corlieske Harbers (Rehoboth dienstverlening)1e en 2e ronde:
Maak morgen het verschil voor je dubbel-bijzondere leerling - 4. Henriëtte Brokelman (Florion / Greijdanus)1e en 2e ronde:
Inclusief onderwijs en hoogbegaafdheid binnen het PO . - 5. Terena Spijker (Onderwijs2go)1e ronde:
De ontwikkeling van je hoogbegaafde leerling in een doorgaande lijn (po – vo – opleiding – werk) stimuleren voor een kansrijke (school)carrière
2e ronde:
Schoolbeleving, leren leren, mentale kracht, sociale ontwikkeling en lezen voor HB. - 6. Femke Hovinga (Scaliq) / Greijdanus1e ronde:
Signaleren en diagnosticeren (Femke Hovinga (Sqalic))
2e ronde:
In gesprek met HB leerlingen (Greijdanus) - 7. Rolinda Veldkamp (Doumee)1e ronde:
Een goede start op de basisschool!
2e ronde:
Hoe maak je een doorgaande leerlijn in verrijkingswerk, ook als er een plusklas in de school aanwezig is - 8. Johanneke Velzeboer / Gert van Tol (Emfusio)1e en 2e ronde:
Hoogbegaafdheid in relatie tot ouderbetrokkenheid - 9. Corine Brandsema (Gomarus College) / Annejet Maandag (Willem Lodewijk Gymnasium) (beide haptonoom)1e en 2e ronde:
Lichaamsbewustzijn in de HB-begeleiding: de balans tussen denken, voelen en doen
Mogelijke Ronde tafelgesprekken: 1 ronde, 30 minuten
- 1. Verwerking lezing Rik Peels (Menno Veldsema)
- 2. Wat moeten we denken van ‘creatief hoogbegaafd?’ (onder voorbehoud)
- 3. Plusprojecten – YouTube presentatie (Arno van Rijs, Calvijn College Goes)
- 4. Opzetten expertgroep, denk mee met Esther (Greijdanus)
- 5. Intervisie: workshops bespreken, brengen en halen
- 6. Eerste ‘academische vaardigheden’ (1-6) (Reinier Meijering)
Wat kunnen collega’s en ouders doen: |
1. Nou ja, meld je aan voor het symposium 2. Meld je samen met collega’s aan (korting!) 3. Deel de informatie met je collega’s / het management / de docenten van je kinderen 4. Maar ook met anderen in je netwerk (denk aan catecheten) 5. Laten we er SAMEN weer een geweldige dag van maken! 6. Word ‘ambassadeur’ door informatie door te sturen. |
Klik hier voor een printbaar bestand.
Meld je nú aan: klik hier!
De kosten voor deelname aan het symposium bedragen € 180,- (onder voorbehoud).
Studentenkorting mogelijk.
Korting voor elke extra inschrijving van dezelfde vestiging/school.
Aanmelding is bindend. Echter, er kunnen omstandigheden zijn waardoor men zich moet afmelden. Omdat wij veel kosten hebben, zijn daar regels voor:
a. Meld je je af tussen 16 en 29 januari 2025: dan betaal je 75% van de kosten;
b. Meld je je af na 29 januari 2025: dan betaal je de volledige kosten.