5. Terena Spijker (Onderwijs2go)

Ik ben Terena Spijker-Kroon, leerkracht van origine, ZZP-leerlingbegeleider, eigenaar van Onderwijs2Go, trainer en onderwijsadviseur, auteur van Sterk BEGRIP (didactische aanpak voor begrijpend lezen) en auteur van onder andere het boek ‘Passie voor hoogbegaafdheid’. 

Wij hebben 2 dochters met meer-/hoogbegaafdheid en we hebben te maken gehad met een dreigende thuiszitter.Omdat OPP’s helaas niet geschikt zijn voor hoogbegaafde leerlingen en er nog weinig kennis is binnen de scholen en jeugdzorg om hoogbegaafde leerlingen goed te begeleiden en/of coachen, zie ik het als noodzaak om het handelingsrepertoire van leraren te versterken en beleid over hoogbegaafdheid ter sprake te brengen. Er is zoveel talent bij leerlingen in de kern aanwezig en het is mooi om dat te zien opbloeien wanneer iedereen zich positief inzet. Het optimaliseren van leerlingbegeleiding heeft daarbij mijn hart, want daarmee zijn leerlingen echt gebaat.

In mijn werk als trainer bij onder andere Onderwijs Academie en bij het CNV kom ik op allerlei plekken in het PO, V(S)O, MBO, HBO, UNI en werkplekken in het bedrijfsleven en overheidsdiensten. De doorgaande lijn en ieders positieve houding en inbreng zijn sterke factoren om het leerpotentieel tot uiting te laten komen. Van belang is goede begeleiding en coaching om de ontwikkeling en welbevinden te stimuleren.

De workshop ‘De ontwikkeling van je hoogbegaafde leerling in een doorgaande lijn (po – vo – opleiding – werk) stimuleren voor een kansrijke (school)carrière’ zit vol interactieve opdrachten om een vloeiende doorgaande lijn op te zetten voor je leerlingen. Vragen die we onder andere met elkaar bespreken en waar je input op krijgt zijn: Welke leerdoelen en opdrachten zijn betekenisvol? Welke begeleiding /coaching werkt? Hoe zit het met de warme en koude overdracht van het ene naar het andere leerjaar binnen de school, dus van de ene naar de andere leerkracht/mentor? Hoe praat je over de leerling tijdens het leerling(zorg)overleg, eventueel met ketenpartners erbij? Welke visie op leren is bepalend voor die doorgaande lijn? En wat is de rol van ouders en de leerling daarin?

De workshop ‘schoolbeleving, leren leren, mentale kracht, sociale ontwikkeling en begrijpend/studerend lezen voor HB’ zit boordevol tips uit de praktijk. Naast handelingssuggesties gaan we ook in op de vragen als: wat heeft jouw leerling nodig voor bij vakoverstijgende leerdoelen en hoe voorzie je in die ondersteuningsbehoefte? Hoogbegaafd zijn is iets moois en tegelijkertijd een uitdaging. Wees ook een energiebron voor je leerlingen door hen gedegen ruggensteun te bieden, zodat zij zich optimaal ontwikkelen en een positief welbevinden hebben.

You cannot copy content of this page