Workshops 2024

Heb je al gelezen over het project van de Ichthus leerlingen? Klik dan hier!

Klik op de titel van de workshop voor meer informatie


  • 1. Karen Wolters (Rec5): Voorkomen van misdiagnoses en foute signaleringen
    Login (links in het menu) om deze inhoud te bekijken..
  • 2. Martine Blonk (Driestar Educatief): Het belang van tijdige en adequate signalering
    In deze workshop gaan we met elkaar kijken naar concreet waarneembaar gedrag in de groep m.b.v. het denk- en zijnsluik van Tessa Kieboom. Hoe merken we de (hoog)begaafde leerling op en zien we hem echt!

    Maar ook: hoe ben je samen verantwoordelijk voor het signaleren en zien van deze leerlingen? Wat kan je daarin betekenen. Vragen, die we tijdens deze workshop gaan verkennen en met elkaar opzoek gaan naar antwoorden.


  • 3. Rolinda Veldkamp (DouMee): De visie van de ouders
    Ouders en Onderwijs, het lijkt elkaar vaak te bijten, vooral als het niet goed gaat met hun kind. Als prestaties niet zijn zoals verwacht, als gedrag op school anders is dan thuis of als een kind thuis verhalen vertelt waar een ouder van schrikt. Voor ouders is de school vaak een ‘black box’, er gebeurt daar van alles met hun kind, waar zij weinig invloed op hebben. Dit geeft regelmatig lastige gesprekken, terwijl dit misschien wel hele cruciale gesprekken kunnen zijn voor de ontwikkeling van de kinderen. 
    In deze workshop willen we met elkaar delen hoe een ouder-school gesprek waardevol kan worden. Hoe kun je als ouder je zorgen en vragen overbrengen aan school en hoe kun je als school de ouders gebruiken als je meest waardevolle informatiebron?


  • 4. Willeke van der Stege (o.a. Florion): De rol van de IB’er en de zorgcoördinator
    “Het hangt erg van de leerkracht of docent af of mijn kind een passend programma krijgt.” Een uitspraak die ik vaak heb gehoord van ouders van hoogbegaafde kinderen.
    In deze workshop gaan we met elkaar in gesprek hoe we op school kunnen zorgen dat een leerling elk jaar een passend programma aangeboden krijgt. We wisselen ervaringen met elkaar uit en bekijken hoe er al gewerkt wordt. We behandelen verschillende paradigma’s van hoogbegaafdheid waar je als school je aanpak op kunt afstemmen en we bekijken de mogelijke organisatie van ondersteuning. Verder bespreken we hoe we aandachtspunten en valkuilen kunnen signaleren en oppakken.


  • 5. Hanneke Reitsma (Praktijk Extralent): De dubbel bijzonder begaafde leerling
    Zie je ook de leerling voor je waar je eindeloos mee in discussie raakt, die maar niet tot leren komt, die het wel weet, maar niet snel genoeg lijkt te leren? Of ken je leerlingen waarvan je denkt: die kan met gemak VWO, maar de leerling blijkt na 2 jaar tobben te zijn ‘afgestroomd’, zit thuis of volgt allerlei therapieën….
    Vraag je je dan af of dit voorkomen kan worden? En wil jij als docent het verschil maken voor deze leerling?
    Dan zie ik je graag in mijn workshop!


  • 6. Gaat niet door!
    Voor veel leerkrachten van groep 1 is het een uitdaging om kleine Einsteins het juiste lesstofaanbod te geven. Wat is er nodig om vanaf de start van groep 1 de leerling uit te dagen?
    Welke hulpmiddelen zijn onmisbaar voor een goede intake? Hoe waarborg je een goede doorgaande lijn?


  • 7. Minka Dumont: Elke leerling uitgedaagd
    Begaafd Onderwijs is een visie op onderwijs die voortkomt uit de ervaring die is opgedaan bij de begeleiding van kinderen met kenmerken van begaafdheid.
    Vanuit die visie volgt een onderwijsprogramma dat uitdaagt, aansluit bij de interesses van de leerling, aan het denken zet en tegemoet komt aan de (basis)behoeften autonomie, competentie en relationele verbondenheid.


You cannot copy content of this page