1e en 2e ronde
Lichaamsbewustzijn in de HB-begeleiding: de balans tussen denken, voelen en doen
Even voorstellen
Ik ben Corina Brandsema-Geerds, geboren op een boerderij in de provincie Groningen als jongste van acht kinderen. De afgelopen vijftien jaar was ik docent Grieks en Latijn en coach voor hoogbegaafde leerlingen op mijn eigen oude school, het Gomarus College. Hier ontdekte ik de kracht van begeleiden vanuit de beleving. Nu (2024) is het moment daar om mijn docentschap los te laten, en mijn eigen haptonomiepraktijk op te bouwen. Mijn onderwijservaring neem ik mee, de haptonomie komt erbij.
Naast de gewone afstudeerroute volg ik de opleiding tot haptonomisch kinder- en jeugdtherapeut.
In mijn leven en werk wil ik ons voelende vermogen stem geven. Voor mij is dit een soort doorgeven van Gods liefde.
Meer info: www.sentiashaptonomie.nl of neem contact op: 06 267 022 48.
Ik ben Jeanine van den Wittenboer-Berk en ik ben opgegroeid in de provincie Utrecht, in Maartensdijk. Na mijn studie Biologie aan de Universiteit van Utrecht heb ik een aantal jaren met veel plezier als biologiedocent en mentor gewerkt op het Erasmuscollege in Zoetermeer. Ik ontdekte in deze tijd dat ik vooral energie kreeg van het individueel begeleiden van leerlingen in hun persoonlijke ontwikkeling. Naast cognitieve kennis, is jezelf leren kennen, voelen wat iets met je doet en leren handelen naar dat gevoel volgens mij minstens zo belangrijk om op een prettige manier in het leven te kunnen staan en je te ontwikkelen tot een evenwichtige volwassene.
Hoogbegaafdheid is naar mijn idee een enorme kwaliteit. Het wordt een valkuil om het moment dat de balans tussen denken, handelen en voelen wordt verstoord doordat de cognitie zich sneller ontwikkelt dan het voelen en handelen. Het onderwijs kan een belangrijke rol in spelen in het herstellen van deze balans, haptonomie kan daarin ondersteunend zijn.
Inmiddels ben ik alweer 10 jaar geleden afgestudeerd als haptotherapeut en heb ik mijn eigen praktijk voor Haptotherapie in Utrecht. Ik begeleid daar kinderen, jongeren en volwassenen. Momenteel ben ik bezig met de specialisatie kinder- en jeugd haptotherapie, waar ik Corina heb leren kennen.
Naast mijn baan als haptotherapeut werk ik ook twee dagen in de week als docent en mentor bij Winford Breukelen. Een kleinschalige particuliere school waar veel leerlingen met een zorgvraag zitten, voor mij een plek waar haptonomie en onderwijs heel mooi samen komen.
Meer info: www.kwestievangevoel.nl of 06-44470528.
Over haptonomie
Hoogbegaafde kinderen en jongeren hebben een groot potentieel. Vaak niet alleen in het denken (hoog IQ) maar ook in het voelen (Kieboom Zijnsluik) en in het handelen (specifieke vaardigheden of hobby’s op hoog niveau). Het basisprincipe van haptonomische begeleiding is een zo breed mogelijke ontwikkeling en een nieuwe balans tussen denken, voelen en doen.
Praten en oefenen
Bij haptonomie gaat pijltjes gooien (bijvoorbeeld) over leren focussen. Voetballen gaat over afstemming, ritme, kracht. Hoepelen gaat over souplesse, ruimte innemen, blijheid. De fitnessbal gaat over balans vinden, durven loslaten, leren. (Als de opdracht is om erop te komen zitten met je voeten van de grond, doe jij dan steeds hetzelfde? Of probeer je manier B als A niet succesvol is? En ken je dit van hoe je leert voor een proefwerk?)
Je maakt vanuit de oefening telkens bruggetjes naar het denken, voelen of handelen, en andersom. En je brengt de interactie tussen jou en de leerling in. Wat een leerling bij jou oproept gebeurt misschien ook met docenten, ouders? Begeleiding vanuit de emotionele beleving kan op veel manieren, is creatief en geeft jezelf ook een nieuwe manier van werken.
In de workshop gaan we aan de slag met bewustwording van onszelf. Je leeft en begeleidt namelijk met lijf en al!