5. Hanneke Reitsma (Praktijk Extralent): De dubbel bijzonder begaafde leerling

Hoogbegaafden zijn snelle denkers en kunnen makkelijk leren. Als leerkracht heb je weinig omkijken naar ze, want deze kinderen kunnen met een beetje instructie wel vooruit, toch? Jij als leerkracht weet ondertussen vast wel dat het (meestal) niet zo werkt met hoogbegaafde kinderen. Hun gevoeligheid en hun gedragsuitingen kunnen behoorlijke uitdagingen met zich meebrengen. Maar wat voor gedrag is nou typisch en passend bij hoogbegaafdheid en welk gedrag laat signalen zien van andere uitdagingen die spelen? We kennen de risico’s van mis/ missende diagnoses uit de DSM (zoals ASS, ADHD, Dyslexie) vast al wel een beetje. Waar echter nog weinig over bekend is en over gesproken wordt is het thema hechting in combinatie met hoogbegaafdheid. In het begin van de workshop neem ik je mee in de thematiek rondom dubbel bijzondere hoogbegaafde kinderen. Hoogbegaafdheid en hechtingsproblematiek diep ik vervolgens verder uit in. Daarvoor neem ik je mee in verschillende uitingsvormen (gedragskenmerken) passend bij de verschillende hechtingsstijlen. Daardoor ga je weer met nieuwe ogen naar gedrag van hoogbegaafden kijken. En daarbij zet het je tot nadenken over jouw eigen hechtingsstijl, hoe jij bent grootgebracht. Want jouw hechtingsstijl heeft meer invloed op jou en de kinderen in klas dan je denkt.

Over Hanneke Reitsema-Stegeman
Ik ben Hanneke Reitsma- Stegeman. Getrouwd met Sietze en moeder van Eline en Matthijs. Wij zijn een gezin vol met hoogbegaafden en dat brengt soms interessante situaties, discussies en uitdagingen met zich mee. Ik ben actief christen in mijn leven en plaatselijke kerk. In mijn werkzame leven ben ik begonnen voor de klas (2002). Na 12 jaar in het basisonderwijs durf ik wel te zeggen dat het ik het leerkrachtenvak behoorlijk goed ken van binnen en buiten. Als leerkracht zag ik vaak (te) veel gebeuren bij de kinderen en voelde me tekortschieten als ik 35 kinderen in de klas allemaal echt wilde zien. Daarnaast had ik altijd al een liefde voor de oudergesprekken waarbij opvoedkundige dilemma’s mij werden voorgelegd. Na een verhuizing van Limburg naar Ede ben ik vrij snel voor mijzelf begonnen met Praktijk Extralent. Naast het opbouwen van de praktijk heb ik me in de loop van de jaren omgeschoold naar nu ondertussen contextueel (systeem)therapeut. Ik werk nu vooral met volwassenen en echtparen. Daarnaast geef ik veel trainingen en lezingen (toch nog een beetje een juf ????). En ben ik het creatieve brein achter vele diensten die we ontwikkelen in de praktijk. Door alle afwisseling en voortdurende uitdaging voel ik me als een vis in het water.

In het kort:
– Master of Arts Contextueel therapeut (2023)
– Jeugd- en gezinsprofessional (2019)
– Specialist hoogbegaafdheid (2016)
– Oprichting Praktijk Extralent (2015)
– Leerkracht (2002)

Over Praktijk Extralent
In de loop van de afgelopen 7 jaar is Praktijk Extralent uitgegroeid tot één van de grootste praktijken van Nederland op het gebied van hoogbegaafdheid. We krijgen cliënten van alle leeftijden uit het hele land en daarbuiten bij ons.
Wat onze praktijk al vanaf de start kenmerkt is onze holistische en systeemgerichte benadering. Een kind wordt vaak als eerste aangemeld, maar vervolgens komen ouders ook altijd mee in behandeling, omdat de verandering een goede bedding in het gezin nodig heeft. Daarom zijn we daarnaast ook, in de mate die passend is, betrokken bij de school. Juist doordat we meerdere onderwijsprofessionals hebben, weten we hoe is het om alle kinderen in je klas te moeten ‘bedienen’. We gaan dus voor haalbare doelen met elkaar.
Ons team bestaat nu uit ongeveer 25 collega’s, van orthopedagogen, psychologen, jeugd- en gezinsprofessionals en systeemtherapeuten. Sinds twee jaar hebben we ook een voorziening, de Huiskamer, voor schooluitvallers.


You cannot copy content of this page