Signaleren is een werkwoord.
Betekenis; Iets of iemand opmerken en dat aan anderen vertellen. Deze definitie vond ik treffend weergeven hoe het signaleren van de (hoog)begaafde leerling eruit zou moeten zien.
In deze workshop gaan we met elkaar kijken naar concreet waarneembaar gedrag in de groep. We doen dit m.b.v. het denk- en zijnsluik van Tessa Kieboom. De (hoog)begaafde leerling is niet altijd diegene met hoge scores op de toetsen of diegene die snel en goed werkt. Maar wie dan wel? Tijdens deze workshop hoor je daar meer over en maak je zelf de koppeling naar de praktijk. Oftewel hoe merken we de (hoog)begaafde leerling op en zien we hem echt!
Maar ook het tweede deel van de definitie zal bij deze workshop aan bod komen: Aan anderen vertellen. Hoe ben je samen verantwoordelijk voor het signaleren en zien van deze leerlingen? Wat kan je daarin betekenen. Vragen, die we tijdens deze workshop gaan verkennen en met elkaar opzoek gaan naar antwoorden.
De workshop wordt gegeven door Mirjam Floor, onderwijsadviseur bij Driestar Educatief. Mirjam heeft jaren in het basisonderwijs gewerkt intern begeleider. Sinds 2019 is zij werkzaam als onderwijsadviseur bij Driestar Educatief. Mirjam heeft de twee jarige opleiding gevolgd bij Novilo om kennis op te doen over (hoog)begaafdheid en zo scholen te kunnen begeleiden op dit thema.
