Signaleren is een werkwoord.
Betekenis; Iets of iemand opmerken en dat aan anderen vertellen. Deze definitie vond ik treffend weergeven hoe het signaleren van de (hoog)begaafde leerling eruit zou moeten zien.
In deze workshop gaan we met elkaar kijken naar concreet waarneembaar gedrag in de groep. We doen dit m.b.v. het denk- en zijnsluik van Tessa Kieboom. De (hoog)begaafde leerling is niet altijd diegene met hoge scores op de toetsen of diegene die snel en goed werkt. Maar wie dan wel? Tijdens deze workshop hoor je daar meer over en maak je zelf de koppeling naar de praktijk. Oftewel hoe merken we de (hoog)begaafde leerling op en zien we hem echt!
Maar ook het tweede deel van de definitie zal bij deze workshop aan bod komen: Aan anderen vertellen. Hoe ben je samen verantwoordelijk voor het signaleren en zien van deze leerlingen? Wat kan je daarin betekenen. Vragen, die we tijdens deze workshop gaan verkennen en met elkaar opzoek gaan naar antwoorden.
De workshop wordt gegeven door Martine Blonk-Meulenkamp, onderwijsadviseur bij Driestar Educatief. Martine heeft jaren in het onderwijs gewerkt als leerkracht en intern begeleider. Sinds 2007 is zij werkzaam als onderwijsadviseur en als docent aan de post-hbo hoogbegaafdheid & differentiatie bij Driestar Educatief.